V galeriji Upper Gulbenkian Gallery v Londonu (del Royal College of Art) južnoafriški umetnik Robert Slingsby predstavlja fotorealistične risbe, narejene v tehniki prešanega oglja in s suhimi pasteli z naslovom I’m (Jaz sem). Na velike formate papirja umetnik prenaša kadrirane in izčiščene risbe, ki portretirajo posameznike iz plemen Kara in Mursi, ki živijo na področjih doline Omo v Etiopiji ter Keniji.

 

Robert Slingsby

 

Nekoliko bolj kot je tehnično izpeljana ter še nekoliko bolj kot je umetniško inovativna razstava risb, je zanimivo ozadje zgodbe plemen s področja reke Omo. Sam del doline je pomemben tako geološko kot arheološko, saj so na njem našli ostanke avstralopiteka ter fragmente Homo sapiensa – zaradi tega (in tudi zaradi ohranitve biološke raznolikosti na tem področju) so leta 1960 in 1970 ustanovili nacionalna parka, glede na arheološke najdbe pa so 1980 določena področja razglasili pod zaščito Uneska. Zaščita področij pa ni vključevala približno 15 raznolikih plemen, ki so pred posekom gozdov ter širjenjem industrijskega kmetovanja  morala svoje samooskrbno poljedeljstvo nenehno seliti ter se prilagajati novim, predvsem manjšim in odmaknjenim državnim modelom vasi. Krčenje gozdov ter čezmerna paša sta tudi krivi za človeško tragedijo, ko je reka Omo v močnem sezonskem deževju leta 2006 prestopila bregove ter spremnila smer. Istega leta je etiopska vlada začela gradnjo jezu hidroelektrarne GIBE III – takoimenovani ponos Etiopije, ki še ni zaključena. Jez naj bi omogočal obsežno namakalno poljedelstvo, hkrati pa se pojavil kot dodatni krivec izseljevanja plemen, ki živijo ob reki Omo in okoli jezera Turkana.

 

Robert Slingsby

 

Ironično je, da  etiopska vlada spodbuja obisk »neokrnjenih plemen«, znanih po različnih kulturnih značilnostih: od modifikacije ustnic z vstavljanjem keramičnih ter lesenih plošč, brazgotinjenja, obrednega bičanja, barvanja teles s pepelom ter organskimi pigmenti, do nošnje nakita iz govejih rogov ter kovinskih predmetov ter prepletanje las in nošenje spletenih kit skupaj z lesenimi, keramičnimi ter kovinskimi kroglicami. Medtem ko se obredne poslikave izvajajo ob določenih praznovanjih, danes posamezniki iz raznolikih plemen pripravljajo predstavo za turiste foto safarijev in se spreminjajo, če ne že v prostor kuriozitet (oz. svojevrsten človeški živalski vrt), pa vsekakor v svojstven simulaker. V prizadevanju za drobiž turistov, ki želijo neokrnjenost, si dodatno dodajajo ponve, rogove ter dele dreves na glavo ter si dodelujejo svojevrstne obleke, ki morajo razkrivati dele teles.

 

Robert Slingsby

 

Nedvomno so mnoga plemena ob reki Omo ogrožena. Če niso ogrožena neposredno življenjsko, pa so gotovo v svojevrstnem pečatu kulturne edinstvenosti. Različni nameni izselitev plemen iz njihovih področij v želji pridobiti več površine za industrijsko kmetovanje ter pridobivanje električne energije, ter po drugi strani prežeče fotografiranje edinstvenosti to zadnjo spreminjajo. Obredne manifestacije ki služijo vzpostavitvi hiearhije znotraj plemen kot pričevanje o izjemni uniformiranosti prehaja v brezpomenski cosplay. Risbe Roberta Slingsbyja tako zgolj podvajajo plenilski komercialen vzorec proizvajanja umetnine, ki naj bi kot potrošniški proizvod vsaj pričal o izginjanju edinstvenosti in neokrnjenosti, če že ne pomagal k ozaveščanju izginjanja zaradi nas, samih potrošnikov.

Zoran Srdić Janežič

Robert Slingsby

 

http://www.slingsby.co.za/

http://www.rca.ac.uk/news-and-events/events/robert-slingsby/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.