V okviru spremljevalnega programa letošnjega mednarodnega festivala animiranega filma Animateka 2015 se v Steklenem atriju ljubljanske mestne hiše z likovno zasnovo animiranega filma Cipercoper predstavlja mlada in perspektivna ilustratorka in filmska animatorka Zarja Menart.
Film o dveh mladih čarovničkah, ki je nastajal od 2013 do 2014 v produkcijski hiši Invida, je na preteklem festivalu Animateka 2014 prejel nagrado po izboru občinstva v programu otroških animiranih filmov Slon, na Festivalu slovenskega filma v Portorožu pa je letos dobil Vesno za najboljši animirani film.
Z raziskavo ilustriracije za osebe s posebnimi potrebami, z disleksijo in za slabovidne, se je avtorica razstave ukvarjala že med študijem: Čurigiri in Dotakni se ptice (obe 2010) ter Čudežno zdravilo za Zalo (2011), pri več izdajah ilustriranih knjig pa je sodelovala s prozaistko Ido Mlakar: zgodbe miške Špele in leva Hvastje, razne druge pripovedi ter seveda Cipercoperček (2012), po katerem je nastal animirani film. Pri ilustracijah je vredno omeniti tudi soustvarjanje in ilustriranje didaktične igre, ki so jo izdali v spomin pisateljici in urednici Kristini Brenkovi: Potovanje deklice Delfine (avtorja Vojko Zadravec in Ida Mlakar). V okviru spremljevalnega programa na Animateki je Zarja Menart vodila delavnice ilustracije in se nato začela ukvarjati z animiranim filmom. Ob animiranih filmih z delavnic so nastali krajši filmi v sodelovanju z več avtorji (Timon Leder) ter zahtevnejši projekti: Knjiga te čaka. Poišči jo! (MKL 2010), kmalu pa je začela sodelovati kot animatorka in tudi avtorica likovnih podob pri projektih produkcijske hiše Invida (To bo moj poklic!, That’s Falling in Love – Tom in Angela, Wanted, Taborniška zveza Slovenije). Na internetni strani Invide je oblikovala tudi animirane ikone, trenutno pa pomaga kot animatorka pri nastajanju novega filma Špele Čadež.
16 minutni animirani film Cipercoper je nastal v okviru produkcijske hiše Invida (režiser Jernej Žmitek), kjer je mlada kreativka Zarja Menart film soustvarjala kot umetniška vodja, ilustratorka in animatorka. Od ilustracij za knjigo Cipercoperček pa do likovne zasnove za film je opazna razlika v miselnem preskoku kadriranja istih scen ter gibanja v njih do dodatne množice idejnih skic, oblikovanja likov (character design), animiranih likov v cut-out tehniki in scen. Pri zasnovi likov lahko vidimo iskanje končnega videza posameznega karakterja ter njegove izraze in končno barvno študijo v akvarelu z osebnimi rekviziti. Dodani so printi različnih poz in emocij posameznih likov od zapiranja oči, sinhronizacije govora, do ekspresivnih izrazov, premikov las, označevalnih kretenj rok ter gibov nog. Skice s svinčnikom in peresom so stilizirane in sproščene, z detajli na kostumih in rekvizitih, kot so epruvete, leteče metle, vrečka z jabolki … Velik poudarek je tudi pri elementih scene ter sceni. Na skicah prevladujejo neravne organske linije, z detajli interierja (vrata, okna …) in pokrajine. Značilnost likovne podobe animiranega filma je kadriranje cut-out tehnike, pri čemer so na relativno enotnem ozadju v prednjih planih elementi scene ter rekviziti v svetlejši črtni risbi različnih barv. Tako lahko gledamo skozi sam rekvizit (knjigo, lonček, svečo …), kar daje filmu izredno čutno kvaliteto v detajlih. V samih scenah je tako prisotnih veliko neposrednih podrobnosti – kot npr. opis dneva kot žareča nitka v žarnici – ki jih opazimo s pozornim in večkratnim gledanjem. Scene različnih dni v tednu so narejene v različnih valerskih stopnjah, ki dajejo posameznemu dnevu njegovo čutno atmosfero – cipercopri morajo tako prehoditi različne dneve in celoten teden, ki se preveša v sivo črne tone, rešiti tako, da ga s svojo coprnijo obarvajo.
Avtorica likovne podobe filma Zarja Menart je določene dele iz ustvarjanja filma že predstavila na razstavi v Sokolskem domu ob Dnevu animiranega filma v Škofji Loki februarja letos, kjer je bil poudarek na detajlih posameznih likov v cut-out tehniki. Na tokratni razstavi je predstavljenih več različnih segmentov likovne podobe filma. Prikrajšani so profesionalni ljubitelji animiranih filmov, ker galerijski prostor ne omogoča razstavljanja originalov – saj se večnivojska cut-out tehnika na printu kaže kot enotna slikovna podoba. Manjko se kaže tudi v odsotnosti sočasne projekcije animiranega oz. dokumentarnega filma o nastanku filma, kar pa je avtorica uspešno nadomestila z nekaj deset flipbooki z različnimi prizori iz filma.
Video z dovoljenjem produkcijske hiše Invida
Razstava Zarje Menart in njene likovne podobe filma Cipercoper je prava poslastica za slovensko ilustracijo ter pravi mali priročnik ustvarjanja animiranega filma. Razstava kot portfolio likovne zasnove filma bi prav lahko izdali samostojno kot knjigo – sorodno kot delajo različni filmski studiji (npr. Laika: Coraline, Paranorman, Boxtrolls).
Zoran Srdić Janežič